Thursday, July 24, 2008

Ubi Kayu...

Salam...
Hari ini aku berasa amaaattttt malu bila ofismate kubertanyakan pasal sejenis ubi... Actually, aku ni memang kenal ubi... tapi bila bab nama jenis ubi tu aku fail aaarrrrr.... Arghhh!!! Malunya aku... Salah sorang ofismate aku kata aku ni orang kampung tapi tak tau jenis ubi...
Huh!!! Dia hengat... aku nih dok Kelantan (pada fikiran dia orang Kelantan ni ORANG KAMPUNG, JAKUN, macam dok JIN BERTENDANG... pada pemerhatian aku laaa, dia nih fikir macam tu), tiap2 hari pi redah sawah padi..?? Tiap2 hari menyanyi kat tepi bendang... lagu 'majulah..... kampung ku, Malaysia ohh tanah air ku'...?? Aku akui memang aku orang kelantan yang tinggal kat Kampung China suatu masa dahulu.... Kat Kampung China (or known as Kg. Tengku Panglima) tu, manader pokok ubi kayu... itu di pinggir bandar laaa makcik wehhhh!!! Pastu aku lifted to Kg. Kok Keli II.... kat situ la baru aku tau apa itu sawah bendang... tapi sawah orang laaa.... bukan atuk nenek aku nyer..
Yang aku tak puas hatinyer... suka2 hati makcik nih cakap aku orang kampung tak tau ubi kayu... geram2... geram2... tau?? Aku rasa macam nak sepak pun ada dia nih!!! Aku pernah makan ubi kayu tu campur2 dengan ubi yang lain masa kecik2 dulu..... tapi mana aku tau ubi kayu yang secara zahirnya yang belum di masak....

Hish.. aku memang tak puas hati tul.... memang aku ni jahil.. bab-bab camni.. tapi jangan la ejek2 aku cenggitu... aku ni, masa kecik2 dulu tau makan jer..... bukan nya arwah mak aku tak ajar apa2.. tapi dia ajar aku solat, mengaji Muqaddam, al-Quran.... ajar aku macam2... cuma aku tak sempat nak belajar masak dengan arwah jer.... Arwah terer masak, tapi aku memang tak sempat belajar dengan dia sowy aaaa.... Sekolah rendah dulu , kakak2 aku ramai lagi kat rumah.. so aku just pergi skolah, balik skolah, pergi aktiviti sekolah, balik umah... menulis, membaca, melukis, gubah sajak or whatever.... itu jer kerja aku.... lepas tu time makan aku makan..... Naik skolah menengah aku dok asrama... time makan, beratur, tadah makanan... pastu cuci tray masing2.... Haaa!!! Baru teringat, bab cuci pinggan mangkuk aku professional la kat rumah aku masa kecik2 dulu... Bukan tak pernah masuk dapur tau????

Haa... dekat Unibersity lak, aku dok asrama.. pun tunjuk kad makan, tadah makanan gakkk..... Pastu tahun 2 aku start mnyewa rumah kat Vista Angkasa tu... Kat situlaaaa... baru aku cuba2 masak2 sendiri..... masak sambal ikan bilis, ayam masak pedas, masak ketchup... Ikan gorang, masak kicap... telur goreng, masak ketchup, masak sambal... singgang ikan... itu jer all i know... Fuhh.. okih la tu....

Weh... Wehhh.. melalut pasal masak2 ni pesal??? Aku nak citer pasal ubi kayu jek!!! Udah la tu, nway.... aku adalah aku... sowy aaaa.... aku akan perbaiki diri aku dalam bab masak memasak ni.. skang ni kat umah pun hubby aku teramatlah terer memasak... sooo aku sekali sekala masak (yang tak berapa sedap... tak cukup rasa...) Kebanyakan masakan diprepared by my hubby... Sometimes memang aku termalu sendiri dengan dia... tapi dia memang menginginkan begitu.. aku dah berkali2 merajuk dengan dia pasal masak2 nih.. aku nak masak... dia 'halau' aku pergi ruang tamu suh main2 dengan anak... ajar anak baca buku ker, menyanyi lagu ABC ker, or whatever yang berguna.... Semoga Allah S.W.T mengurniakan aku good finger di masa akan datang..... aku BERAZAM untuk menjadi seorang CHEF TERKENAL DI DAPUR RUMAHKU SENDIRI NANTI..... Aku BERTEKAD.... INGIN MENJADI FULL TIME HOUSEWIFE (part time business laaa....) yang BERJAYA!!!! InsyaAllah!!!!!

No comments:

Post a Comment